Kedi Beslemede Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Kaliteli ve Profesyonel Bir Kedi Mamasında Olması Gereken Kriterler Nelerdir?

Kediler  İştahına ve Karakterine Göre Kaç Şekilde Beslenebilirler?

Kedilerin Gelişim Sürelerini Beslenme Gereksinimlerine Göre Kaç Döneme Ayırabiliriz?

Erişkin Kedilerde Beslenme:

Yaşlı Kedilerin Beslenmesi:

Gebelik ve Laktasyon Döneminde Beslenme:

Kedi Beslemede Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Yeni doğan bir kedi yavrusunun  doğumdan itibaren en az iki ay anne sütü alması tavsiye edilir.Anne sütü alamayan yeni doğanın özel mamalar,anne sütü yerine geçen süt tozları ile beslenmesi gerekmektedir.
Kedi yavruları yeni doğduklarında sürekli süt emme ve uyuma ihtiyacındadırlar.Annesi olmayan kediler en az iki saatte bir biberonla emzirilmelidir.Her yemekten sonra idrarı ve kakası yaptırılmalıdır.
Kediler özellikle yavru iken kemik gelişimi için kalsiyumdan zengin gıda maddelerine ve güneş ışınlarına ihtiyaç duyarlar.Süt ve süt ürünleri kalsiyumdan zengin ürünlerdir fakat kedinin ishal olmasına neden olabilir ve ikincil enfeksiyonların ortaya çıkmasına sebep verebilirler.Bu nedenle kedinin dışkısı yumuşadığında bu ürünleri vermeye ara vermeli ve hemen  veteriner hekiminizden yardım almalısınız.

Kediler carnivor olarak sınıflandırılırlar yani etçildirler.İhtiyaçları olan aminoasitleri siz onu kendi yemek artıklarınızla beslerseniz verememiş olursunuz.Bu nedenle özel mamalarla beslenmelidirler.

Kedilerde  gıda alışkanlığı çok değişken olabilir.Bazı kediler her gıdayı memnuniyetle kabul ederken bazıları ise son derece seçici olabilirler,inatçı yeme alışkanlığı olan bir kedinin yeme zevkini değiştirmek bazen büyük bir çaba gerektirebilir. Mama değişikliği konusunda yardıma ihtiyacınız olduğunda Pet Care Veteriner Kliniği'ne danışabilirsiniz!
Kedinin kabına konacak yiyecekler ne soğuk gibi ne de çok sıcak olmalıdır.Dolaptan çıkarttığınız konserve mamayı oda sıcaklığına getirmeden kedinize vermemelisiniz.Aksi halde yemeyi reddedebilir.

Mamanın  yanında her zaman taze ve temiz su bulundurmanız son derece önemlidir.Kediler taze suyu veya akan suyu çok severler
Konserve mama kullanmayı tercih ediyorsanız; aldığınız mamanın üretim ve son tüketim tarihlerine bakmalı, mamayı açtıktan sonra en kısa sürede  tüketmelisiniz.Konserve mamaların bozulma riski kuru mamalara oranla çok daha fazladır.Devamlı konserve mama kullanımı ağız ve diş sağlığı açısından da istenmeyen sonuçlar doğurabilir.
Kuru mama kullanmayı tercih ediyorsanız; aldığınız mamanın üretim ve son tüketim tarihlerine mutlaka bakmalısınız. Mamayı kedinizin kilo ve yaşına uygun olarak ve hekiminizin önerdiği günlük beslenme miktarlarına uyarak kedinize vermelisiniz. Kuru mama ayrıca diş taşlarının oluşumunu engelleyerek diş ve dişeti sağlığını da koruyacaktır.
Kedinizi hiç bir şekilde aşırı yemesi için zorlamayınız. Çünkü, o ne ölçüde yiyeceğinin bilincindedir. 24 saat boyunca yenmemiş mamayı tekrar kedinizin önüne koymayınız.
Kedinizin seveceği ve onun yaş, ırk ve sağlık durumuna uygun bir mama ile beslenmesi en doğru seçim olacaktır.
Kedinizin yaşına, kilosuna, boyutuna, yaşam tarzı  ve özel ihtiyaçlarına göre bilimsel olarak hazırlanmış, besin içeriği ve enerji arasındaki ideal dengeyi koruyarak tüm gerekli besin maddelerini içeren profesyonel mamalarla beslenmesi sağlıklı ve uzun bir  hayat geçirebilmesi için son derece önemlidir.
Yaşam şekli ve yaşa bağlı olarak bazı kedilerin özel gereksinimleri söz konusu olur. Deri ve tüy hastalıkları, karaciğer hastalıkları, sindirim problemleri,kalp ve böbrek rahatsızlıkları,idrar yolu problemleri ve besinsel problemleri olan hayvanlarda mutlaka reçete diyet mamaları kullanılmalıdır.
Yaşlı kediler özellikle böbrek problemlerine meyillidir ve fosforun aşırı seviyeleri ileri böbrek harabiyetine sebep olur.Bu nedenle kedinize verdiğiniz besinlerde ki fosfor düzeyi yüksek olmamalıdır.
Kediler taurine adı verilen bir proteine özel gereksinim duyarlar ve eksikliğinde özellikle kalp ve göz sağlıkları ciddi şekillerde bozulabilir ve hastalanırlar. Bu proteinin kedinizin mamasında bulunmasına mutlaka özen gösteriniz.

Kedilerde  tek yönlü beslenme,örneğin karaciğer ağırlıklı beslenme  A vitamini toksikozisi nedeni olabilir ve bir çok hastalığı beraberinde getirebilir (kemik kırılmaları,gözlerde problemler vb.)

Kaliteli ve Profesyonel Bir Kedi Mamasında Olması Gereken Kriterler Nelerdir?:

Deriye sağlık, tüylere parlaklık kazandırmalı
Sağlıklı ve kolay sindirilebilir olmalı
Güçlü bir kemik ve eklem yapısı oluşturmalı
İçeriğindeki vitamin ve mineraller organizmanın ihtiyaçlarını tam karşılamalı
Kasları geliştirmeli ve kuvvetlendirmeli
Bağışıklık sistemini güçlendirmeli
Yetişkin kedilerde,  üriner sistem problemlerine, obeziteye, kalp ve böbrek hastalıklarına  rastlamak mümkündür. Özellikle gıdadaki magnezyum ve kül oranının  yüksek seviyeleri üriner kanaldaki pH’ı artırarak kristallerin oluşumuna yardım eder. Bundan dolayı kedi mamasında ki magnezyum miktarı düşük olmalıdır.
Kediler "taurine" adı verilen esansiyel bir aminoasite  gereksinim duyarlar ve eksikliğinde özellikle kalp ve göz sağlıkları ciddi şekillerde bozulabilir. Bu durum dilate kardiyomiyopati için risk teşkil eder. Bu aminoasitin  kedinizin mamasında bulunmasına mutlaka özen göstermelisiniz.
Verdiğiniz gıdanın besin değeri yüksek ve dengeli olmalıdır. Dengeli ve iyi beslenen kedinin çıkardığı dışkı miktarı da az olacaktır. Verilen mamanın sindirilebilirliğinin yüksek olması son derece önemlidir.Sonuçta onlarca para vererek aldığınız mamanın size dışkı olarak size geri dönmesi ve kedinizin mamadan sadece tokluk hissi alması hiç de istenecek bir durum değildir...

Pet Care Veteriner Kliniği olarak önerimiz, veteriner hekim tavsiyesi altında alınmış sindirilebilirliği ve besin değeri yüksek kaliteli mamaları kullanmanız yönündedir!!!

Kediler İştahına ve Karakterine Göre Üç Şekilde Beslenebilirler:

Serbest Miktar: Bazı kedilerin azar azar yemek yemeye eğilimleri vardır. Serbest miktarda beslenme uygulandığında gün boyunca az miktarlarda sık yemek yiyeceklerdir. Eğer serbest miktarda besleme yapıyor ve kedinize sadece kuru mama veriyorsanız her gün taze bir kap mama ve temiz suyu önünde bulundurunuz.Ama unutmayınız ki kediler avcı olarak doğmuşlardır ve bu serbest seçim beslenme tarzı o av makinasının tembelleşmesine ve obez bir kedi haline gelmesine neden olabilir.
Miktarı Belirlenmiş Besleme: Bazı kediler, gün boyunca serbest miktarda beslendiklerinde fazla yiyebilirler. Birden fazla kediniz varsa aralarındaki rekabet nedeniyle serbest miktarda beslemekte zorlanabilirsiniz.Baskın olan kediniz obez bir kedi haline gelecektir. Çünkü herkesten önce gidip hızla yemeğin çoğunu yeme girişiminde olacaktır. Bu gibi durumlarda, seçiminizi miktarı belirli beslenmede yapmalısınız. Mama paketinin üzerindeki talimatlara uyarak ölçtüğünüz miktarda mamayla sabah ve akşam yarısını vermek suretiyle kedinizi doyurabilirsiniz.
Günlük Beslenme: Sağlıklı yetişkin bir kedinin günde kilo başına yaklaşık 80 kalori alması gerekir. (Örn: 4 kilo olan bir kedi günde 320 kalori alabilir) Bu 80 kalorinin, 15-16 kalorisi proteinden, 20-25 kalorisi yağlardan ve 3-4 kalorisi karbonhidratlardan gelir.

En iyisi özel olarak hazırlanmış profesyonel mamalardan tavsiye edilen gramajlarda kullanılmadır . Bunlar kedinin her türlü besin , vitamin, mineral madde ve aminoasit(taurin gibi) ihtiyaçları düşünülüp hazırlanmış dengeli besinlerdir. Kediniz için istediğiniz her türlü ürünü Pet Care Veteriner Kliniği’nde bulabilirsiniz.

Kedilerin Gelişim Sürelerini Beslenme Gereksinimlerine Göre 4 Döneme Ayırabiliriz:

a) Yeni doğan
b) Süt emme dönemi: doğum - 1ay
c) Sütten kesilme dönemi: 1 ay - 2ay
d) Büyüme ve gelişme dönemi: 2 ay sonraSI

Yeni Doğan Kediler:Doğumun hemen sonrasında annenin memelerinden salgılanan kolostrum, içerdiği antikor ve diğer immun maddeleri ile yavru kedilerin hastalıklara karşı korunmasına yardımcı olur. Bu koruyucu maddeler sadece ilk 24 saat içerisinde yavrunun bağırsaklarından emilebildiğinden, doğumdan hemen sonra anne tarafından emzirilmeleri gelecek günler için büyük önem taşımaktadır.

-Yavru kedi anne tarafından beslenemiyorsa, ilk 8 gün içinde günde 8 kez anne sütü yerine geçecek mamayı (özel kedi süt tozu veya Hill's a/d diyet) biberonla vermek gerekir. 8 inci günden 3 haftaya kadar günde 5-6 kez, sütten kesilene kadar ise 4 kez bu ve benzeri ürünü vermek gerekir.

Süt Emme Dönemi: 4-5 haftadan itibaren sütten kesilmesi ve yarı katı veya katı gıdalara geçirilmesi gerekir.Bu dönemden sonra besinsel gereksinimlerini profesyonel kedi mamalarından sağlayabilir. Yavrular ilk 3 – 4 hafta boyunca, günde minimum dört yada altı kez emzirilmelidir. 4 haftalığa ulaşıncaya kadar anne sütü normal gelişim için yeterlidir. Bu sürenin sonunda anne sütü yavrunun artan yüksek miktardaki kalori ihtiyacını tek başına karşılayamayabilir. Bu yüzden yavrular, anne sütünün yanında takviyeler ile beslenmelidirler.Annenin sütünün artışı için kitten mamalarla veya Hill's a/d diyet gibi yüksek içerikli mamalarla beslenmesi son derece önemlidir.Taze ve temiz suyu da asla ihmal etmemek gerekir.

Sütten Kesilme Dönemi: Bir çok yavru en geç 8 haftalıkken sütten kesilirler. Anne sütünden kesilmelerine yakın yavruların, 4 - 5 haftalıkken, yarı katı gıdalar ile tanıştırılmaları gerekir. Bu dönemdekiler için yüksek kaliteli yavru mamaları su ile yumuşatılarak yavrular günde en az üç kez beslenmelidirler. Kuru mamaya geçiş 6 haftalığa ulaştıklarında gerçekleşebilir.

Gelişme & Büyüme Dönemi: Yavru kediler erişkinlere oranla üç kat daha fazla enerji ihtiyacına ve besine ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle yavru kedilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek yüksek sindirilebilirliğe sahip hayvansal kaynaklı gıdalar ile beslenmeleri faydalı olacaktır.

-Kedilerde günlük öğün sayısı olanaklara göre olmak zorundadır. 2 aylık bir kediye günde 4 kez, 5 aylık bir kediye günde 4 kez, 5 aylık bir kediye 3 kez ve ergin yaşa gelinceye kadar 2 kez yemek verilebilir.

Erişkin Kedilerde Beslenme: Yavrular 12 aylığa ulaştıklarında ise yüksek kaliteli erişkin mamasına geçilmesi önerilir. Bu geçişin birkaç güne yayılarak, daha önceki maması ile karıştırılarak yapılması yeni mamaya uyum açısından iyi olacaktır. Bunun yanında kedinize vermeniz gereken ek vitamin veya minerale gerek yoktur.Yanında her zaman dolu ve dinlendirilmiş su içeren, su kabı olmalıdır.

Yaşlı Kedilerin Beslenmesi: Kediler yaşlılık dönemi başlangıç yaşı 8'dir. Yaşam eğrisinin uzaması ve hayat kalitesinin gelişmesi için yaşlılık döneminde beslenmeye dikkat edilmeli ve düzenli sağlık kontrolleri aksatılmamalıdır.Yaşlı kediler (senior) için olan dietlerle beslenmeye devam edilmelidir.
Düzenli veteriner hekim ziyaretleriyle, hekiminizin önerilerini uygulayarak , kedinizin sağlıklı ve mutlu bir yaşlılık dönemi geçirmesini sağlayabilirsiniz.

Gebelik ve Laktasyon Döneminde Beslenme: Doğumu takiben ilk gün anneye yiyecek verilmez, yalnız bol, temiz, taze ve çok soğuk olmayan içme suyu yeterlidir. Doğumdan sonra anne kedinin besin maddeleri ve enerji gereksinimi ile yem tüketiminin arttığı unutulmamalıdır. Bu artışın nedeni annenin süt vermesidir. Bu dönemde anne yediği mamadan gerekli enerjiyi almalıdır. Bu süt salınım miktarını ve sütün kalitesini etkiler. Bu nedenle anneye emzirme dönemi boyunca, yavruların büyümesi için kullanılan bol protein ve enerji taşıyan mamalardan verilir.

-Yüksek enerji ve besinleri, ideal dengede içeren mama kullanmalısınız,
-Hamile kedileri; günlük miktarı az, öğün sayısı fazla olacak şekilde besleyin. Mama günde 2-3 öğün olarak verilmelidir,
-Hamileliğin sonuna doğru mama miktarını 1-1,5 kat arttırabilirsiniz.
-Emziren kedilerin mama yeme miktarlarında bir artış olur. Bu nedenle bu dönemde serbest beslenmeyi tavsiye ediyoruz.

Pet Care Veteriner Kliniği (212) 662 73 76