Kediler İçin Aşı Takvimi

Kedi Aşılama protokolümüz, AAHA(American Animal Hospital Association)‘nın aşı programı baz alınarak uygulanmaktadır.

Ana Aşılar

FVRCP (Rhinotracheitis, Calicivirus, Panleukopenia) ve Rabies

Aşılar tüm kediler için tavsiye edilmektedir.

FVRCP

- İlk seri aşılama:

- Yavru kediler için - 8, 12, 16 haftalık olduklarında

- Erişkin kediler için - 2 doz 3-4 hafta arayla tekrar

- Son aşı tarihi baz alınarak 1. yıl tekrar

- Sonra her yıl tekrar

Rabies

- İlk aşılama 16 haftalık olduğunda ya da daha geç

- 1. yıl tekrar

- Sonra her yıl aynı tarihte tekrarlanır.

NOT: Yasa gereği ülkemizde her yıl yapılması mecburidir.

Ek Aşılar

- FeLV (feline leukemia) aşısı hayat şartları baz alınarak bazı kedilere uygulanması tavsiye edilmektedir.

- 8 ve 12 haftalık olan tüm yavrulara uygulanabilir.

- Dışarı çıkan erişkin kedilerde FeLV aşısı her yıl tekrarlanmalıdır.

Viral Test Uygulaması

- Biz tüm kediler için FIV (feline immunodeficiency virus - feline AIDS) ve FeLV (feline leukemia virus-Lösemi ) testlerinin yapılmasını öneriyoruz. FIV aşısı rutin aşı programımızda yoktur.

Kedi Aşı Programı

(Cat Vaccination Schedule)

YAVRU KEDİ

YAŞAŞI
6 ya da 7.hafta   Karma Aşı
10 haftaKarma Aşı
Chlamydia (Pneumonitis): Karma aşının içinde mevcuttur
12 hafta Rabies: Aşılama yasalara göre değişiklik göstermekle beraber ülkemiz yasalarına göre her yıl yapılması öngörülmüştür.
13 haftaKarma Aşı
Chlamydia (Pneumonitis): Karma aşının içinde mevcuttur.
Feline Leukemia (FeLV): Feline leukemia virus’e maruz kalma riski var ise uygulanır.
16-19 hafta

Karma Aşı
FeLV: Feline leukemia virus’e maruz kalma riski var ise uygulanır.

ERİŞKİN KEDİ

YAŞAŞI TEKRARLARI
1 Yaş ve sonrası

Karma Aşı
Chlamydia (Pneumonitis): Karma aşının içinde mevcuttur.
FeLV: Feline leukemia virus’e maruz kalma riski var ise uygulanır.
Rabies: Aşılama yasalara göre değişiklik göstermekle beraber ülkemiz yasalarına göre her yıl tekrarlanması öngörülmüştür.

Tüm bu aşılamalar petiniz tamamen sağlıklı ise yapılmalı ve mutlaka aşılamalar arasındaki zaman istenen aralıklarda olmalıdır. Petiniz iç ve dış parazitlerden tamamen arındırılmış olmalı, gerekirse gaita kontrolü ile gerekirse düzenli kontroller yapılmalıdır. Kedinin genel durumu normal, iştahı iyi olmalı, ateşi, göz ve burun akıntısı olmamalı, ishal ya da kusma görülmemeli, genel sağlık muayenesi yapılmadan kesinlikle aşılama yapılmamalıdır. Kuduz aşısı ve lösemi aşısı kedi 3 aylık olmadan kesinlikle uygulanmamalıdır. Kedi ve köpeklerde aşı uygulama bölgeleri aşıya göre değişiklik göstermektedir. Aşı uygulama zamanı ve yerine kesinlikle uyulmalıdır.
İmmunsupresyon tedavisi gören kedi ve köpeklere aşılama yapılmamalıdır. Uzun dönemli kortizon kullanımı bağışıklık sistemini etkileyeceği için aşılama zamanı bu tedaviye göre ayarlanmalıdır.
Tüm aşılamalar eksiksiz yapıldığı halde kedi ve köpeklerin yine de hasta olabilecekleri unutulmamalıdır. Hiç bir aşı % 100 koruma sağlamaz,bağışıklık maternal antikorlara da bağlıdır ve bu yüzden anne sütü almak yeterli kolostrum almak bağışıklık sisteminin gelişimi için son derece önemlidir.Kedi ve köpeklerin en az 2 ay anne sütü almalarına dikkat etmeli erken anneden ayırmamalıyız.

Referanslar ve Kaynaklar

Ford, R.B. Feline Vaccination Guidelines. In Bonagura, JD; Twedt, JD (eds.) Current Veterinary Therapy XIV. W.B. Saunders Co. Philadelphia, PA; 2008; 1275-1278.

Greene, CE; Schultz, RD. Immunoprophylaxis. In Greene, CE (eds.) Infectious Diseases of the Dog and Cat, ed 3. W.B. Saunders Co. St. Louis, 2006; 1069.

Klingborg, DJ; Hustead, DR; Curry-Galvin, EA; Gumley, NR; Henry, SC; Bain, FT; et al. AVMA Council on Biologic and Therapeutic Agents' report on cat and dog vaccines. Journal of the American Veterinary Medical Association. November 15, 2002 (Volume 221, No. 10); 1401-1407.

Levy, J; Crawford, C; Hartmann, K; Hofman-Lehmann, R; Little, S; Sundahl, E; Thayer, V. 2008 American Association of Feline Practitioners' feline retrovirus management guidelines. Journal of Feline Medicine and Surgery. 2008; 10:300-316.

Richards, JR et al. The 2006 American Association of Feline Practitioners Feline Advisory Panel Report, Journal of the American Veterinary Associaiton, 2006; 229(9):1405.

Al-Sarraf, R. Update on feline vaccine-associated fibrosarcomas. Veterinary Medicine. 1998;729-35.

American Association of Feline Practitioners/Academy of Feline Medicine. Recommendations for Feline Leukemia Virus Testing. The Compendium on Continuing Education for the Practicing Veterinarian. 1997;1105-7.

Bell, FW. Recommendations for FeLV- and FIV-positive cats with cancer. In August, JR (ed.) Consultations in Feline Internal Medicine. W.B. Saunders Co. Philadelphia, PA; 1997;572-8.

Bergman, PJ; Couto, CG; Hendrick, MJ; Macy, DW; Richards, JR; Starr, RM (contributors). Vaccine-associated feline sarcoma symposium. Sponsored by the Vaccine-Associated Feline Sarcoma Task Force and the Arm & Hammer Division of Church & Swight Co., Inc. July 25, 1998.

Brakeman, L (ed.) Researchers suspect genetic cause for vaccine site sarcomas. dvm 1998; July 1, 41-45.

Cole, R. Rethinking canine vaccinations. Veterinary Forum; 1998 Jan;52-7.

Greene, CE. Immunoprophylaxis and immunotherapy. In Greene, CE (ed.) Infectious Diseases of the Dog and Cat. W.B. Saunders Co. Philadelphia, PA; 1998;717-750.

Jarrett, O. Development of vaccines against feline leukemia virus. In Kirk, RW; Bonagura, JD (eds.) Current Veterinary Therapy XI. W.B. Saunders Co. Philadelphia, PA; 1992;457-60.

Pfizer Animal Health. Duration of immunity in companion animals after natural infection and vaccination. Pfizer Animal Health; June 30, 1998.

Roitt, I; Brostoff, J; Male, D. Immunology. CV Mosby Company. St. Louis, MO; 1985.

Rosen, DK. Feline infectious diseases and rational vaccine protocols for immunization. Presented at the Wisconsin Veterinary Medical Association Convention. October 10, 1998.

Schultz, RD. Current and future canine and feline vaccination programs. Veterinary Medicine. 1998;233-253.

Tizard, I; Yawei, N. Use of serologic testing to assess immune status of companion animals. Journal of the American Veterinary Medical Association. 1998;213;54-60.

Veterinary Learning Systems. Recombinant vaccine technology. Supplement to The Compendium on Continuing Education for the Practicing Veterinarian. 1997;19(2).

Veterinary Learning Systems. Vaccine technology in the 21st century. Supplement to The Compendium on Continuing Education for the Practicing Veterinarian. 1998;20(8c).