Kedilerde Eğitim

Kediler; zeki ve öğrenme kabiliyeti gelişmiş türlerdir. Ancak özgürlüklerine aşırı düşkünlükleri nedeniyle başına buyruk davranmayı severler ki bu da eğitimlerini oldukça güçleştirir. İnatçı  karakteri de eğitimlerinin güçlüğünde önemli bir faktördür. Ancak İmkansız değildir.

Sınırlı sayıda olsa da kedilere bazı komutlar öğretilebileceği gibi bazı alışkanlıkları kazandırmak mümkündür. Ancak biraz sabırlı davranmanız gerekecektir. Eğer bir kediye eğitim vermek istiyorsanız öncelikle sabırlı davranmanız gerektiğini unutmamalısınız. Hiç sevmediği bir şeKedilery olmasına karşın yavru iken tüm itirazlarına rağmen tasma takarak kedinize sizinle birlikte gezmeyi öğretebilirsiniz.

Bir kedinin ilk aldığı eğitim tuvalet eğitimidir. İç güdüsel olarak yattığı yere dışkılamayı sevmeyen kedilerin tuvaletini yapacağı uygun yeri belirlemeniz oldukça kolay olacaktır. Öncelikle onun boyutlarına uygun bir tuvalet kabı seçmeniz önemlidir. İçine kolay girip çıkacağı ve eşelenmesine yetecek büyüklükte bir kum kabı seçerek tuvaletini yapması gereken yeri kolaylıkla benimsetebilirsiniz. Ancak bu konuda çeşitli problemler yaşamanız da olasıdır. Çünkü kumunu beğenmeyebileceği gibi kendi istediği bir yere yapmayı da tercih edebilir. Özellikle işaret koymak amacı ile tuvalet yapma eğilimi olduğunda seçtiği bu bölgeleri iyice temizleyerek özel uzaklaştırıcı spreyler kullanabilirsiniz. Ayrıca böyle bir durum söz konusu olduğunda yaşadığı alanı sınırlayarak kedinize kum kabı alışkanlığını kazandırmanız daha kolay olacaktır. Kediniz kuytu yerleri seçiyor ve buralara tuvaletini yapıyorsa onun mizacından kaynaklanan bu sorunu, ona kapalı bir kedi tuvaleti seçerek çözümleyebilirsiniz.

Yumuşak bir ses tonu ve sakin bir yaklaşım ile vereceğiniz komutlara, yüksek sesle bağırarak vereceğiniz emirlerden daha olumlu bir cevap alabilirsiniz. Yüksek tonlu ve ani sesler kedinizin korkarak panik içinde kaçmasına neden olabilir.

Kedilerin eğitiminde ödüllendirme de kullanılabilecek yöntemler arasındadır ancak köpeklerde aldığınız sonucu almanız hiç bir zaman mümkün değildir.

Kedilerin eğitimlerinde ırk özelliğinin de önemi büyüktür. Sakin karakterli ve okşanmaktan hoşlanan bir İran kedisine fırçalamayı öğretmek daha kolay olacaktır.

Alışkanlıklarına oldukça düşkün olan kediler hep aynı yerde yatmak (tabi kendi seçtiği), aynı yerde ve aynı mamayı yemek isterler. Bu alışkanlıklarda yapılacak bir değişim için çevresel faktörler ve ortam önemlidir. Evdeki eşyaların yerinin değişimi sırasında veya tatil dönüşünde yapacağınız değişimleri kabullenmesi daha kolay olacaktır.

Unutmayınız ki, siz nasıl bir eğitim verirseniz verin istediğiniz zaman kucağınıza gelen sevebileceğiniz bir kediniz değil, istediği zaman yanınıza gelip kendini sevdiren bir kediniz olacaktır.

Kedilerde Tuvalet Eğitimi

Bir kedinin ilk aldığı eğitim tuvalet eğitimidir. İç güdüsel olarak yattığı yere pislemeyi sevmeyen kedilere, tuvaletini yapacağı uygun yeri belirlemeniz ve bunu kedinize göstermeniz çoğunlukla yeterli olacaktır.

İçine kolay girip çıkacağı ve eşelenmesine yetecek büyüklükte bir kum kabı seçmeniz, işinizi daha da kolaylaştıracaktır.

Nadiren de olsa bazen bu konuda çeşitli problemler yaşamanızda olasıdır. Kediniz kumunu beğenmeyebileceği gibi kendi istediği bir yere yapmayı da tercih edebilir. Özellikle işaret koymak amacı ile tuvalet yapma eğilimi olduğunda seçtiği bu bölgeleri iyice temizleyerek özel uzaklaştırıcı spreyler kullanabilirsiniz.

Kedilerin tuvalet eğitiminde çoğunlukla size kalan düzenli olarak kakaları toplayıp atmaktır. Bu kumlar emici özelliğe sahip olduğu için belli bir süre ve miktar çişi ve kokuyu emecektir. Ne zaman koku yapmaya başladıysa o zaman kumun tamamını değiştirmelisiniz. Kum değiştirme süresi kedinin yediği yemeğe, içtiği suya, yavru veya yetişkin olmasına göre farklılık gösterir.

Köpekler eğitilme konusunda kedilerden bir adım önde...

Kedi sahipleri, bu hayvanların neden eğitilemedikleri konusunda uzun zamandır tartışıyorlar. Onlara göre, kediler, fırlatılan bir sopayı ya da sahibinin gazetesini getirmeye tenezzül etmeyecek kadar zeki hayvanlar. Ancak kediler üzerine uzman Collin Tennant'a göre asıl açıklama evrimsel tarihlerinde yatıyor. Evcil köpeklerin kökeni sürü hayvanlarına büyük bir ihtimalle de kurtlara uzanıyor. Bunların, insanlar da dahil olmak üzere diğer hayvanlardan gelen sessel ve görsel işaretleri algılama ve cevap verme yetenekleri çok gelişmişti. Bu nedenle daha kolay eğitilebiliyorlar. Buna karşılık yalnız başına yaşayan avcı kediler, evrimsel açıdan bu tür tepkilere alışık olmadıklarından eğitilemiyor. Bu kedilerin şartlı reflekse sahip olmadıkları anlamına gelmiyor. Bir tabağa kaşıkla vurulduğunda, yemek kaplarının etrafında fır dönmeleri onlar için de söz konusu.

KAYNAK:Focus Dergisi